Vyberte stránku

Vesmír … hluboký a nekonečný …Režie: J.J. Abrams, 126 minut

Máte rádi Star Trek? Znáte „historii“ světa Star Treku? Říkají vám něco jména jako kapitán Pike? Viděli jste pilot TOS pod jménem „The Cage“? Pokud odpovídáte ano, nechoďte na tenhle film. Nebude se vám totiž líbit. Jestli pro vás pojem „Star Trek“ znamená kapitánku Janeway a Sedmou z Devíti a moc o původu nevíte … běžte na ten film, budete nadšeni.

Já patřím do té první kategorie. Těch, co tak trochu litují toho, že film viděli. Film pojednává o kapitánu Jamesi Tiberiu Kirkovi a jeho začátcích. A to takových začátcích, kdy se narodí v úvodní bitvě, která má vtáhnout diváka do děje. Ano, když letíte na dobrodružnou misi do neznáma, jistě s sebou vezmete svoji partnerku ve vysokém stádiu těhotenství, aby ona během hektické evakuace do raketoplánu mohla porodit vaše dítě. Ať žijí filmová klišé.

Na druhou stranu, velkým plusem filmu je, že pokud znáte ST:TOS, tak vám obličeje herců přijdou velmi povědomé. Zachary Quinto jakoby Leonardu Nimoyovi (mimochodem, i on se ve filmu objeví) z oka vypadnul v mladší verzi Spocka. A totéž se dá říci o dalších postavách. Původní série na vás doslova dýchá. Kdyby se ovšem filmaři nesnažili o úplně nový začátek.

Novým začátkem se rozumí Romulanská loď, která přicestuje z budoucnosti, aby zničila Zemi. Naštěstí má ještě co ničit, protože se to předtím Borgům nepovedlo (Star Trek: První kontakt). Kapitán lodi, který vypadá jako motorkář, co náhodou našel „dobrej vehikl,“ touží po pomstě … a v cestě k jeho plánům mu v tom brání … ano, uhodli jste správně, hrdinná posádka lodi NCC 1701 Enterprise.

Kdyby mi o Romulanech neřekli, že to jsou Romulané, asi bych to nepoznal. Naštěstí je v mnoha směrech film koncipován i pro amerického diváka, takže informaci o tom, že daný pološílený motorkář s třídenním strništěm je vlastně Romulan, uslyšíme hned několikrát.

Film z pohledu trekkie trpí hned několika nedostatky. Například hlášky „Zapněte štíty!“ či „Štíty na xx procentech!“ nemají žádné opodstatnění, protože … ano, správně, v době, kdy se příběh odehrává, dle „ustálené“ historie Star Treku, neměla Federace k dispozici technologii štítů. Já jsem na to (naštěstí? 🙂 ) byl pouze upozorněn, to jenom pro záznam 🙂 Jedna z postav se vyskytne ve filmu, i když dle „historie“ je už mrtvá … Ale co naplat, film je určen (dle mého názoru) především milovníkům sci-fi a ne trekkie nerdům, jako jsem já a mí kamarádi 🙂

Děj je velmi svižný a posouvá se mílovými (a velmi akčními) kroky kupředu. A obrovská změna oproti předchozím Star Trekům: Tady se povyšuje jak na běžícím páse 😉 (ano, Janeway čekala na titul admirála celých devět let…) Navíc je prošpikována vtipem a hláškami hrdinů tak, jak si je (možná) pamatujeme ze staré dobré TOSky.

Osobně musím říct, že těsně po filmu jsem byl nadšen. Ale postupem času se mi v hlavě rozleželo pár šílených klišé (některé akční scény jsou z retrospektivy absolutně „mimo mísu“) a po ubezpečení od kamarádů o dalších „kiksech“ jsem spíše znechucen. Proč začínat znovu svět, co má tolik potenciálu? Proč začínat příběh, co se dá bezvadně rozvíjet dál? Inu, doba si žádá nových začátků…

O filmu platí to, co je psáno v úvodu: Neznáte Star Trek? Běžte na tento film. Znáte svět Star Treku jako své boty? Zůstaňte doma … a nebo se připravte vypnout mozek.

Hodnocení: 55%